Fenomén posledních let – Personal style bloggers

business-of-blogging011

Bude to už několik let zpátky, kdy jsem náhodou narazila na dlouhonohou Andy Torres z blogu StyleScrapBook a trvalo mi pár dní, než jsem její web projela do posledního příspěvku s vyvstávající otázkou: „To se vážně někdo vyfotí v tom, co si zrovna oblékl, hodí to sebevědomě na blog i sociální sítě s vírou, že to někoho bude zajímat?“ Ano Moni, přesně tak!

Evidentně zajímalo a neustále zajímá. A hodně. Dá se říct, že jsem byla jedním okem u počátku (českých i zahraničních) blogů, které „vydržely“ do dnešního dne. Spoustě z nich ovšem také postupem času došly síly/inspirace/trpělivost, zafungovala Darwinova selekce a zabalily to. A možná ještěže, protože i tak je v dnešní době přeblogováno, i když já zůstala věrná těm z dob dřívějších.

Počáteční fáze tzv. „personal style“ blogů se mi vážně líbila/zajímala mě/bavila mě ve volném čase. Nekvalitní fotky, trošku naivní články a hlavně mladé slečny, které jsou samy sebou, vyjadřují své pocity, myšlenky, umí kritizovat kolekce a (možná) i mluvit pravdu. I přesto, že se označovaly za módní blogerky, o módě věděly (a ví možná i dnes) houby a kdybyste před nimi zmínili jména jako Raf Simons nebo Carolina Herrera, myslely by si, že jsou to hollywoodští herci(?). O reklamě nevěděli nic, nespolupracovali se značkami, nenechali se uplácet dárky. Blogy byly spoustě čtenářů i těmito charakteristikami velice blízko, protože nebyly na první pohled dokonalé a měly chyby, byly ze života, jejich pisatelkám se na ramenou nehoupaly kabelky za desetitisíce a necestovaly každý týden v první třídě luxusních letadel.

  • Ty nejlepší blogy začínaly jako malé nenápadné místo, které se rozrůstalo a nabývalo publicity pomalým tempem.

Nikdy by mě nenapadlo, že z takové legrace se může pro někoho během pár let stát plnohodnotná práce na plný úvazek!

Z té doby mě napadají jména jako zmíněná Andy, která například v roce 2011 vystoupila a šířila své blogové zkušenosti na amsterodamské konferenci TEDx. Ta Andy, která odešla z univerzity, svého rodného Mexika, byla rok bez práce a přestěhovala se do Holandska, kde neznala jménem jedinou živou bytost. To vše jen proto, aby se přiblížila svému snu, pracovat v módní branži.

Dále jsem měla v záložkách blogy TheBlondeSalad, FashionToast, SeaOfShoes nebo TheCherryBlossomGirl. Už v té době něčím vynikaly, postupem času měly (oproti ostatním) velký progres a popularita jim vydržela až do dnešního dne, i když je už úplně o něčem jiném než na začátku.

Jako příklad koníčku, zábavy a legrace, která překlenula v perfektní marketingový tah a následně obrovský byznys, vezměme v potaz blog Chiary Ferragni TheBlondeSaladkterý dneska patří k těm nejúspěšnějším na světě a podle Fastcodesign.com si vydělává miliony dolarů ročně.

Chiara je Italka, ročník 1987 a svůj blog založila v roce 2009. Z počátku byl vážně postavený na primitivních zápiscích (jako do internetového deníčku), nekvalitních fotkách a občasných vtipných poznámkách nebo mapování nových trendů.

Netrvalo dlouho a mladinká blondýnka začala nad ostatními blogerkami vynikat, byla velice schopná a s blogem jí tehdy pomáhal přítel Riccardo Pozzoli, který zajišťoval domlouvání spoluprací, fotil nebo natáčel videa z jejich společného života (což si myslím, že je jeden z hlavních klíčů k úspěšnému blogu, jelikož lidi podvědomě velice rádi někoho „špehují“). Od určitého momentu začala návštěvnost blogu prudce stoupat a Chiary si začala všímat nejen média, ale také konkrétní módní domy, které s ní jeden po druhém začaly spolupracovat, protože moc dobře věděly, že ji sledují tisíce žen různých věkových kategorií.

  • Její největší příjmy momentálně plynou z reklamy na webu, spolupráce se značkami, pořádání akcí a samozřejmě také z kolekcí vlastní obuvi.

Dnes blog řídí celý tým talentovaných jedinců (konkrétně je jich 16 a najdete je pod nickem TBS Crew), Chiara vydala vlastní knihu, navrhuje kolekce obuvi jako na běžícím páse, k tomu se evidentně brzy přidají i různé doplňky, nově také otevřela svůj první pop-up store v Paříži. Objevuje se na obálkách prestižních časopisů, fotí ediorialy i reklamy pro rozličné módní značky. Stejně tak byla jedním z porotců v americkém pořadu Project Runway; v tomto roce se také dostala do výběru 30pod30 v americkém Forbesu. Starého přítele vyměnila za nového a odstěhovala se z Milána. Obrovskou poctou je také fakt, že o jejím blogu byla sepsána případová studie na prestižní Harvard Business School.

blonde-salad011

Data ke dni 8/3/2015 dle serveru Business of Fashion:

Počet followers na Twitteru: 229 409

Počet followers na Instagramu: 3 379 222

Počet followers na Facebooku: 1 023 349

  • I kvůli tomu, že se během 5 let změnil okruh čtenářů blogu, přenesl tým jeho hlavní obsah a aktuálnost na Instagram, díky kterému musel změnit celou svoji strategii.

Po tom, co se ovšem velice ostře osekal počet jejích fanoušků na sociálních sítích v loňském roce (což potkalo hodně blogerů, kteří si své fanoušky nenápadně koupili a mysleli si, že se to nikdy nikdo nedozví), zaměřila se celá TBS Crew více na nezávislý obsah na blogu, který má nyní pod palcem Francesca Zaccagnini, jedna z editorek italského časopisu Marie Claire. Bylo také potřeba udržet si vztahy pouze s těmi nejlukrativnějšími značkami, spolupráce si pečlivě vybírat a udržet si je, co nejdéle to jen bude možné. Všechny tyto kroky napomohly k tomu, že i po tolika letech je z blogu slušný byznys, který se neustále drží nad vodou a jehož zisk rok od roku úměrně roste. Když se vlastně zamyslím nad tím, kdy jsem její blog navštívila naposledy, už si ani nevzpomenu. A stejně tak je to mu i u ostatních, protože je mám přidané na Twitteru a Instagramu, udržuji si nějaký ten přehled o tom, co dělají, jak vypadají, co zrovna dělají a to mi paradoxně tak nějak stačí a nemám možná už ani čas na jejich blogy (díky nimž se staly opravdovými celebritami). Což mě vede k zamyšlení nad tím, co musejí v budoucnu blogy udělat pro to, aby si své čtenáře udržely nebo hůř, vrátily zpátky jejich pozornost k sobě na web a půjde to vůbec?

Z peroxidové tuctové holky se stala dáma s perfektně střiženými vlasy, nespočtem párů bot, vlastním domem v LA a také žena, jež toho během měsíce nacestuje tolik, kolik nezvládne vaše celá rodina za rok, možná i za několik let.

Šíleně zrychlený životní styl vyplněný každodenními společenskými událostmi, pracovními povinnostmi a dalšími věcmi cíleně zaměřenými na popularitu blogu, včetně neustálé aktivity na sociálních sítích mají bohužel i záporný efekt na Chiaru samotnou, stačí se podívat na její poslední fotografie, ze kterých na vás kouká nepřítomný unavený výraz vyhublé dívky, o níž se (nejen) za jejími zády šeptá, že trpí poruchou příjmu potravy. Ale to je zase úplně jiný příběh.

Front Row at Chloé RTW Fall 2015

Foto: WWD

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...